Het Goese Lyceum biedt extra verrijking en ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen. In een intakegesprek brengen we in kaart wat de leerling nodig heeft om succesvol te kunnen zijn op onze school. We kunnen daarbij gebruik maken van een maatwerkpakket wat onze interne hoogbegaafdheidsspecialisten bieden zoals een extra mentoruur, verrijking en ontmoeting met peers.
De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen die meer uitdaging kunnen gebruiken binnen het huidige curriculum. Daarnaast hebben deze leerlingen specifieke ondersteuning nodig bij het leveren van grootse prestaties en behoeven meer verdieping en verbreding binnen het huidige aanbod. Zowel in de bovenbouw van het primair onderwijs als in de onderbouw van het voortgezet onderwijs is te zien dat talentvolle leerlingen zich niet altijd uitgedaagd voelen om zich te ontwikkelen.
Verrijking & Ondersteuning (V&O)
Op Het Goese Lyceum werd voorheen Verrijkt en/of Versneld (V&V) aangeboden voor hoogbegaafde leerlingen op de vwo afdeling. In de afgelopen schooljaren is gebleken dat dit programma niet meer helemaal voldeed aan de behoeften van veel van deze leerlingen. Ook is aanmelding en instroom van deze doelgroep meer divers geworden door andersoortige niveaus en/of bijkomende diagnoses. Hierdoor is de behoefte aan een bepaalde mate van maatwerk ontstaan. We hebben op Het Goese Lyceum door V&V ervaringen opgedaan met onderwijs en ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Daaruit is de nieuwe invulling van Verrijking & Ondersteuning ontstaan.
Doelgroep
Voor V&O komen meer- en hoogbegaafde leerlingen in aanmerking met een onderzoeksverslag. Of als de leerling voldoet aan een aantal specifieke kenmerken en deze worden onderschreven door de leerkracht van de basisschool in het onderwijskundig rapport (OKR).
Kenmerken meer- en hoogbegaafdheid volgens Stichting Leerplan Ontwikkeling:
- Hoge intelligentie (IQ hoger dan 130)
- Vroege ontwikkeling
- Uitblinken in een aantal gebieden
- Gemakkelijk kunnen leren
- Goed leggen van (causale) verbanden
- Makkelijk kunnen analyseren van problemen
- Het maken van grote denksprongen
- Voorkeur voor abstractie
- Hoge mate van zelfstandigheid
- Brede of juist specifieke interesse/hoge motivatie/veel energie
- Creatief/origineel
- Perfectionistisch
- Apart gevoel voor humor
- Hoge mate van concentratie
Aanmelding en intake
Op het aanmeldformulier zal ruimte zijn om door ouders kenbaar te maken dat een leerling een hoogbegaafdheidsonderzoeksverslag bezit of hoogbegaafdheidskenmerken door de basisschool geconstateerd zijn. Deze leerlingen worden samen met ouders uitgenodigd voor een online intakegesprek. Het intakegesprek wordt geleid door de afdelingsleider brugklassen en samen gevoerd met een hoogbegaafdheidsspecialist of zorgcoördinator in geval van bijkomende diagnoses. In het gesprek worden verwachtingen van beide kanten besproken en wordt in kaart gebracht wat de leerling nodig heeft om succesvol te kunnen zijn op Het Goese Lyceum.
Tussentijdse instroom
Mocht later geconstateerd worden dat een leerling hoogbegaafd is of vooralsnog geen hoogbegaafdheidsbegeleiding heeft ontvangen, dan is tussentijdse instroom mogelijk als deze leerling gebaat is bij Verrijking & Ondersteuning.
Uitvoering
Het Goese Lyceum biedt veel verrijking door de keuzeprogramma’s waaruit leerlingen kunnen kiezen. In de bovenbouw is het mogelijk extra vakken te volgen, vervroegd examen te doen of aan allerlei programma’s of olympiades mee te doen. Daarnaast hebben we intern een aantal hoogbegaafdheidsspecialisten. Zij bieden lessen en begeleiding in de vorm van een extra mentoruur, maatwerkuren en ontmoeting met peers. Mocht meer ondersteuning nodig zijn, dan is in overleg met de zorgcoördinator eventueel ambulante begeleiding beschikbaar. Het volgen van een extra mentoruur is hiervoor een voorwaarde.
Contact
Heb je interesse in Verrijking & Ondersteuning en wil je hier meer informatie over? Neem dan contact op met de afdelingsleider van de brugklas mw. L. Marshall (l.marshall@pontes.nl).