Vmbo gemengde leerweg

Locatie Bergweg

Op de locatie Bergweg van Het Goese Lyceum worden de beroepsgerichte leerwegen aangeboden:

• basisberoepsgerichte leerweg
  • kaderberoepsgerichte leerweg
  • gemengde leerweg

In de eerste twee jaar onderzoeken we welk niveau het best bij jou past. De brugklasperiode duurt twee jaar. Op welk niveau je terecht komt, wordt mede bepaald door het advies van de basisschool. Aan het eind van de tweede klas is het niveau dat bij je past duidelijk.

Vmbo gemengde leerweg

De gemengde leerweg is voor leerlingen die zowel theorie als praktijk interessant vinden. De theorielessen zijn hetzelfde als op de mavo. Daarbij krijgt je ook de beroepsgerichte praktijklessen. In het derde en vierde leerjaar heb je in totaal anderhalve dag praktijk. Je kunt na de gemengde leerweg naar het hoogste niveau van het mbo of naar de havo.

Op de vmbo locatie Bergweg biedt Het Goese Lyceum zeven beroepsprofielen aan. In het eerste leerjaar maak je kennis met alle profielen. In het tweede leerjaar kies je drie beroepsprofielen die je beter wilt leren kennen. Pas aan het einde van het tweede leerjaar maak je een echte keuze. Je hebt dus de tijd om een echte goede keuze te maken. In leerjaar 3 en 4 kies je het beroepsprofiel waar je vervolgens examen in doet.

Praktijk Gericht Programma Economie & Ondernemen (PPE)

Naast de zeven beroepsgerichte profielen krijg je ook een praktijkgericht programma. Het programma hoort bij de nieuwe leerweg. Je leert hier om samen met klasgenoten een opdracht van een bedrijf te onderzoeken, te ontwerpen en te presenteren. Hiervoor ga je ook daadwerkelijk naar het bedrijf toe.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Extra praktijklessen

Naast al je vakken maak je in de tweede klas een keuze uit praktijk (doe) lessen. Je kunt kiezen uit bakken, groen, techniek, sport of kunst & cultuur. Je hebt deze lessen dan drie uur achter elkaar.

Extra ondersteuningsklassen

Als je meer ondersteuning nodig hebt, is plaatsing in een klas met ondersteuning mogelijk. Deze klas is kleiner en heeft een mentor die je meerdere lessen geeft en die je dus ook vaker ziet.