Vwo

Locatie Oranjeweg

Heb je een vwo-advies gekregen? Dan zijn wij de plek voor jou! Vwo staat voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Je moet goed kunnen leren en dat ook leuk vinden, want het vwo duurt zes jaar. Het vwo bestaat uit twee afdelingen: het gymnasium (waar naast de andere vakken ook les wordt gegeven in Grieks en Latijn) en het atheneum. Aan het eind van de derde klas kies je op basis van aanleg en belangstelling voor één van de vier profielen en een vakkenpakket waarmee je vanaf leerjaar 4 verder gaat en examen in gaat doen.

Academische vorming

Op het vwo bereiden we je voor op een studie aan de universiteit of HBO Je krijgt les op een uitdagend niveau en de lat ligt ook hoog. We sporen je steeds aan om nog even verder te kijken. Je krijgt een ‘academische vorming’ en bent bezig met wetenschapsoriëntatie.

Onderbouw

In het eerste leerjaar volg je vakken die je al kent van de basisschool zoals Nederlands (taal), Engels, wiskunde, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, muziek, lichamelijke opvoeding en tekenen. Daarnaast krijg je ook nieuwe vakken zoals Frans. In de tweede klas krijg je ook Duits en NASK. NASK bestaat uit natuurkunde en scheikunde. Daar doe je bijvoorbeeld proefjes. In het derde jaar krijg je ook het vak economie.

Op het vwo bieden we in de onderbouw de keuzeprogramma’s Kunst & Cultuur, Technasium en Tweetalig vwo aan. Het Tweetalig vwo kun je combineren met Technasium of Kunst & Cultuur.

Volg je liever een ander keuzeprogramma? Dan krijg je Sport & Lifestyle en wetenschapsvaardigheden als vakken.

Alle leerlingen volgen een basislessentabel van 28 lesuren en hebben daarnaast 4 uur voor het keuzeprogramma. Voor alle vakken zijn er daarnaast maatwerkuren waarin je extra uitleg kan krijgen in kleine groepjes.

Gymnasium

De keuze voor het gymnasium maak je aan het eind van de vwo-brugklas. Dat betekent dat je in klas 2, naast de andere vakken, ook Latijn en Grieks volgt. Doe je in klas 6 in één of beide talen met goed gevolg eindexamen, dan krijg je een gymnasiumdiploma. Je hoort misschien wel eens dat het gymnasium alleen voor zeer begaafde leerlingen is weggelegd, maar niets is minder waar. Heb je belangstelling voor de klassieke talen en voor de cultuur van de Grieken en Romeinen, ben je gemotiveerd en kun je nauwkeuring werken en leren, dan beleef je aan deze opleiding veel plezier. Eén van de hoogtepunten van de gymnasiumopleiding is de Romereis in de vijfde klas.

Het gymnasium is te combineren met Tweetalig vwo.

Bovenbouw

In het 3e leerjaar bereiden we de leerlingen voor op het kiezen van een profiel. De profielkeuze bepaalt de vakken en richting voor de vervolgstudie. Omdat dit een moeilijke keuze is, begeleiden de mentor en de decaan de leerlingen goed bij hun keuze. Daarnaast organiseren we ouderavonden en een beroepencarroussel om de leerling te helpen in het maken van een goede keuze.

Profielen

• Cultuur en Maatschappij
  • Economie en Maatschappij
  • Natuur en Gezondheid
  • Natuur en Techniek

Alle profielen bestaan uit een gemeenschappelijk deel (voor alle leerlingen hetzelfde), een profieldeel met vakken die aansluiten op het gekozen profiel en een vrij deel.