Locatie Bergweg : EXCELLENT!

19-6-2023

Door ongelijk onderwijs te bieden, krijgen leerlingen gelijke kansen

Vandaag is door Patrick van Schaik, jurylid Excellente Scholen, in aanwezigheid van Andre van der Reest, wethouder bij de Gemeente Goes, het predicaat Excellente scholen uitgereikt aan Het Goese Lyceum aan de Bergweg 14 te Goes. Dit is de tweede keer op rij dat Het Goese Lyceum is uitgeroepen tot Excellente school.

De jury is van oordeel dat Het Goese Lyceum locatie Bergweg het predicaat Excellente school 2023-2026 voor vmbo-basis en vmbo-kader toekomt

De jury is onder de indruk van de persoonlijke en ontwikkelgerichte inzet van de school om maatwerk voor leerlingen mogelijk te maken.

De jury ziet in alles dat de school maatwerk levert aan de leerlingen. De docenten, ondersteund door een goede zorgstructuur en faciliterende schoolleiding, gaan ver om maatwerk mogelijk te maken. Bijzonder is daarbij dat een grote groep leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs (vso) de lessen volgt, samen met de reguliere leerlingen. Dit gaat op een organische manier, waardoor de vso-leerlingen niet of nauwelijks opvallen tussen de andere leerlingen. Hierdoor krijgen deze leerlingen de kans om tot bloei te komen en succeservaringen op te doen in het reguliere onderwijs. Bovendien leren alle leerlingen omgaan met verschillende achtergronden en behoeften.

De school heeft een doordachte visie op leren, ontleend aan de onderwijsfilosoof en onderzoeker Biesta. De schoolvisie wordt gedragen door een enthousiast en gedreven team. Hoewel het team groot is, werkt de school als een eenheid. De schoolleiding stuurt hier ook integraal op. Dit komt de onderlinge afstemming ten goede en daar plukken de leerlingen de vruchten van.

De school weet goed koers te houden op de eigen ontwikkelingen. Zowel op individueel- als op schoolniveau is de school ontwikkelingsgericht. Er is een nauwe samenwerking met het vso en expertise voor de praktijkvakken wordt van buiten naar binnen gehaald. De jury is van mening dat de school een voorbeeld is voor andere scholen en maatwerk levert; door ongelijk onderwijs te bieden, krijgen leerlingen gelijke kansen.

Uiteraard is dit door zowel de medewerkers als de leerlingen uitbundig gevierd!

Voor meer informatie, bekijk ons privacybeleid.