De brugklas

De ‘brugklas’… het woord zegt het al. De brugklas is een brug tussen de basisschool en het voorgezet onderwijs. Je hebt natuurlijk al lang gehoord dat het er op de middelbare school heel anders aan toe gaat dan op de basisschool. Opeens heb je elk uur een ander lokaal, een andere docent en heel veel verschillende vakken. Het is daarom belangrijk dat je je snel thuisvoelt bij ons op school!

Introductieperiode

Na de zomervakantie start de introductieweek. In die week is het heel belangrijk dat je je klas en je mentor echt goed leert kennen. Tijdens deze week ondernemen we daarom allerlei activiteiten die ervoor zorgen dat je grondig kennismaakt met je klasgenoten en snapt hoe het gebouw in elkaar zit. Ook zijn er tijdens deze week al een paar gewone lessen, zodat je meteen een beetje kunt wennen aan huiswerk maken, boeken meenemen. En je krijgt een kluisje. Na een aantal weken ken je je klas al best goed en als afsluiting van de introductieperiode ga je dan met je klas op Brugklaskamp.

In de eerste periode tot aan de herfstvakantie is het nog wel even wennen met al dat huiswerk. Je mentor gaat je uitleggen hoe je je huiswerk in je agenda kunt noteren en hoe je het beste het huiswerk kunt maken. Hartstikke handig!

Zoals je al gewend bent op de basisschool, krijg je bij ons schoolcijfers. Deze cijfers kun je altijd online zien in Magister. Tijdens het schooljaar zijn er leerlingenbesprekingen waarin we jouw cijfers bespreken en kijken hoe het met je gaat. Aan het einde van het schooljaar beslissen we dan naar welke tweede klas je gaat.

Kennismaking

Op woensdagmiddag 19 juni kan je alvast met je nieuwe klas kennis komen maken. Je ontmoet dan je mentor, een docent die echt bij jouw klas hoort. Tijdens deze kennismakingsmiddag leer je alvast een paar namen en maken we je al een klein beetje wegwijs op de school. Zo weet je alvast wat je kunt verwachten na de zomervakantie en is allemaal minder spannend. Je ouders zijn ’s avonds welkom om kennis te maken met jouw nieuwe school.

Klassenindeling

Zodra we alle aanmeldingen binnen hebben, gaan we klassen maken. Eerst kijken we naar de verschillende niveaus en keuzes. Daarna delen we de klassen in. Dat is voor iedereen hartstikke spannend, want: bij wie zit je in de klas? We proberen je bij leerlingen van je basisschool te plaatsen als jullie hetzelfde advies hebben gekregen. Maar als je nog niemand kent, is dat ook niet erg. Want tijdens de kennismaking en introductieperiode leer je al snel je klasgenoten kennen.

Toelating

Het toelatingsbeleid van de Scholengroep Pontes is onderaan deze pagina te downloaden.

Aanmelden

Aanmelden voor Het Goese Lyceum doe je door middel van een aanmeldformulier dat je krijgt van de basisschool. De basisschool vult de voorkant van het formulier in. Samen met je ouders vul je de rest van het formulier in. Je levert het weer in op de basisschool en zij sturen alle aanmeldformulieren samen naar Het Goese Lyceum.

Beeldmateriaal

Het protocol voor het gebruik van en de omgang met beeldmateriaal waarop uw kind is te zien is onderaan deze pagina te downloaden.

Contact

Heb je interesse in de brugklas van Het Goese Lyceum en wil je hier meer informatie over? Kom dan naar onze informatiemomenten of neem contact op met:

Vmbo locatie Bergweg: afdelingsleider vmbo  mw. L. Vos (l.vos@pontes.nl).

Mavo/havo/vwo locatie Oranjeweg: afdelingsleider van de brugklassen mw. L. Marshall (l.marshall@pontes.nl).

Documenten

Toelatingsbeleid
Protocol beeldmateriaal

Voor meer informatie, bekijk ons privacybeleid.